Ukens dirigentmøte: Torjus Holm

Juletiden er her, og musikk er en uløselig del av tradisjonene rundt feiringene. Over hele landet samles kor, orkester og korps for lage julestemning, og muligheten for å spille vakker og kjær musikk for foreldre, kjente og andre publikum blir gjerne kjerneminner for mange unge musikere. Torjus Holm er dirigent for flere skolekorps i Oslo-området, og har sine tanker om hva han synes er viktig å hente frem når man kommer til julemusikken i noteheftet.

Det er jo gjerne knyttet mye tradisjoner og forventninger til en julekonsert, og det er i tillegg gjerne en av de konsertene i året man også spiller musikk for publikum som kanskje ikke hører så mye korps ellers i året. For min del har jeg gjerne valgt å fokusere på ganske orkestral musikk når vi skal spille konsert i kirken. Jeg velger å styre unna stykker som har trommesett og lignende på grunn av typisk akustikk i kirker. Da velger jeg heller andre musikkstykker som låter fint for korpset, sier Torjus. Selv spilte han slagverk som korpsmusikant, og husker følelsen av å ikke ha så mye å gjøre på julesalmene. Derfor er han også nøye med å tilpasse arrene slik at alle får interessante og givende stemmer når julen skal spilles inn. Han tror det gjør at barna og ungdommene gleder seg til disse prosjektene.

Jeg ser at de synes det er gøy, de vet gjerne av erfaring at det låter bedre av korpset i kirken. De får jo mye gratis med all klangen. En del av musikken vi spiller er også ting de gjerne har spilt flere ganger, noe som også gjør at det automatisk låter bedre, utdyper Torjus.

Repertoar vil også variere fra korps til korps. I Grefsen skolekorps og Ila og Bolteløkka skolekorps kjører Torjus det man vil kjenne igjen som et ganske tradisjonelt julerepertoar, mens i korpset han har på Linderud velger han en litt annen strategi. 

På Linderud har vi ikke kirkekonsert, men har en avslutningskonsert på skolen. Når jeg da velger repertoaret så bruker jeg litt mer sekulære julesanger, da det ikke er mange der som har et religiøst forhold til jul. Men det er likevel fint å ta vare på en del norske juletradisjoner, og hente frem de sangene som vi har et nært forhold til likevel. I alle korpsene får de jo spille for mange mennesker, og foreldrene der støtter også veldig opp om aktiviteten. Så da er det greit å tilpasse slik at det kan bli en egen juletradisjon, forteller Torjus. Oppi alt så er det også viktig å huske også for oss voksne at tradisjoner hele tiden er fleksible, det er alltid rom for å fornye repertoaret og settingen dersom det passer seg best. 

Nå er det ikke slik at tradisjoner er statiske heller, da jeg spilte i Snarøya Skolekorps sluttet vi alltid av julaftenskonserten i kirken med "March and Ayre" av Lully. Stykket har jo ingenting med jul å gjøre, men ble sikkert en gang i tiden valgt siden det passet bra som postludium. På et eller annet tidspunkt så var den så innarbeidet at det ble faktisk spørsmål om det når man en gang lot være å spille den, forteller Torjus, og demonstrerer hvordan det hele tiden er åpninger og muligheter for å lage nye tradisjoner, selv i en av de meste tradisjonstunge høytidene vi har.

Det er masse musikk man tror er julemusikk som egentlig har annen bakgrunn. Carol of the Bells eller Ukrainian Bell Carol som blir mye spilt har jo fått en tekst med juleassosiasjoner, men er skrevet om noe helt annet, utdyper Torjus og viser til hvordan melodien egentlig er en 100 år gammel ukrainsk melodi som egentlig er en sang om våren. Likevel er den et naturlig innslag i alt fra korps til kor-konserter før jul.

Når vi velger juleprogram til korpset så blir det jo et spørsmål om hva vi beholder og hva vi tar vekk. Som ny dirigent så har man jo litt å si når man kommer til ensemblet, og det handler til slutt om hvilke innstillinger man har til hva som skal spilles. Jeg har vært heldig og hatt lite føringer på hvilket program jeg vil gjøre, men det er uansett bra å være bevisst på hvilke tradisjoner som finnes og hvordan det er best å forholde seg til de. En del tradisjoner kan like gjerne være uuttalte, og folk vet gjerne ikke helt hvorfor det er det. Så en bevissthet rundt det er aldri feil.

Neste
Neste

Ukens dirigentmøte: Anne-Berit Halvorsen