Søndagsstykke med Birgitte Grong

Foto: Varden

Dirigent: Birgitte Grong
Ensemble: Aspirantkorps
Verk: Spania (Reid Gilje)/ Above and Beyond (James Swearingen)

Birgitte Grong er musikkonsulent i NMF og underviser i korpsdirigering på Musikhøgskolan i Ingesund og Universitetet i Stavanger. I tillegg er hun en aktiv korpsdirigent med et bankende hjerte for aspirantkorps, og når det kommer til musikkvalg er Birgitte særdeles tydelig på viktigheten av å ha et godt og gjennomtenkt forhold til valg av repertoar.

Repertoaret er et av mine viktigste verktøy for musikanter under opplæring. Gjennom repertoaret skal jeg lære musikantene de forskjellige musikalske byggesteinene, sikre en god progresjon og sørge for at de får sjangerkunnskap, understreker Birgitte

Jeg pleier å tenke at musikantene er blanke ark når det gjelder korpsmusikk, og at det ligger et stort ansvar hos dirigenten i å farge dem med ulik type musikk, deriblant originalskrevet musikk for korps. Det viktigste av alt er at det er gjennom repertoaret musikantene skal oppleve spilleglede, musisere og formidle musikk til andre. Det ligger også gode muligheter i å bygge VI-et i gruppa gjennom arbeid og fremføring av repertoar.

Repertoaret legger også premisser for Birgittes valg av innfallsvinkler, metoder, aktiviteter og hva hun velger å formidle på ulike vis. Innholdet i en øvelse blir dermed veldig styrt av repertoaret, og å bruke tid på å finne godt repertoar er vel verdt jobben.

Gjennom repertoaret skal jeg legge en god progresjon for den gjengen jeg til enhver tid har, og jeg må finne musikk som passer både besetningen og hvordan de ulike musikantene lærer og utvikler seg. Samtidig skal stykkene passe inn i korpsets konserter og oppdrag, forteller Birgitte. Det er visse element i musikken hun ser spesielt etter.

I jakten på repertoar ser jeg etter stykker som bidrar til mengdetrening samtidig som vi også trenger stykker musikantene kan strekke seg etter. Når jeg jakter på repertoar til ferske musikanter ser jeg også etter en luftig og ryddig layout når vi spiller stykker med noter, musikken skal klinge godt og være mulig å få til å låte bra også for musikanter under opplæring. Det er mulig å bli lurt av forlagenes innspillinger da de er spilt inn av profesjonelle musikere, så jeg mener å titte i partituret er avgjørende for å velge godt repertoar til mine musikanter. Det beste er om musikken ligger godt for de ulike instrumentene, og er skrevet på en måte som gjør at det høres mer avansert ut det det er.

Et eksempel Birgitte gjerne tar frem er «Spania» i ett arr av Reid Gilje, musikk som ikke bare fungerer godt for musikerne, men også går rett hjem hos publikum.

I eksempler som Spania kan en tidlig få til samspill på tvers av nivå. Her kan de aller ferskeste være med som solister og musisere med de mer erfarne. Å være i musikken og å bli dratt videre både klanglig om musikalsk tidlig, ser jeg som viktig.  Å spille sammen på tvers av grupperinger er også en fin måte å bygge gode overganger på, forteller Birgitte, som også merker effekten det har på de som lytter.

Når jeg velger slike stykker som dette er det like mye for å bevege de nye foresatte. Jeg har trua på at vi må pirke borti hjertene deres tidlig, slik at de får kjenne på musikken kraft og oppleve deres eget barn mestre å delta i samspillet. Dette arrangementet av Reid Gilje er melodiøst og fint og kan etter min mening berøre flere hjerter enn kun mitt brennende aspirantdirigenthjerte. Alle stemmene er dessverre ikke like spennende å spille for alle som akkompagnerer, men arrangementet er til gjengjeld såpass enkelt at et juniorkorps alene kan akkompagnere aspirantene. Gjennom året synes jeg det er viktig at alle instrumentgrupper har interessante stemmer med både melodi og akkompagnement, men av og til er det innafor å gjøre et unntak, sier Birgitte.

Et annet stykke musikk Birgitte vil fremheve er «Above and Beyond» av James Swearingen.

Med de ferskeste musikantene starter jeg tilnærmet unisont og bygger etter hvert på med flerstemmighet med bortimot lik rytme. Uansett hvor avansert stykket blir ser jeg alltid etter en form for ryddighet stemmene imellom, og «Above and Beyond» har dette. Musikantene oppøver sin evne til å lytte seg inn, forstå sin rolle og tilpasse seg det musikalske som skjer. I dette stykket flyttes rollene mellom ulike stemmer og det er musikalske kontraster som gjør at en får jobbet med mange ulike momenter i musikken. Da jeg benyttet dette stykket var det som et stykke gjengen skulle strekke seg etter, samtidig som det gav mulighet til naturlig tilpasning i de ulike stemmene da det er gjennomført pedagogisk skrevet etter amerikansk gradsnivå. Etter å ha tatt tak i utvalgte deler av stykket la vi det bort noen måneder for så å ta det frem igjen, det skjer tross alt en del utvikling hos ferske musikanter i løpet av noen måneder. Og fra å være et stykke som kunne se ut til å være utenfor rekkevidde for musikantene da det ble presentert for dem et halvt år før det skulle fremføres, ble det stykket gjengen min elsket og fortsatte å mase om at vi skulle spille! Stykket passer også til flere anledninger, jeg er generelt opptatt av å finne stykker som passer til flerbruk særlig i arbeid med ferske musikanter. Stykker det er krevende å øve inn benytter en mye verdifull øvetid på, så det gjelder at de innfrir både på mye læring, musisering og felles spilleglede. Om en da kan få fremført det en del ganger når en har lært det er det veldig bra for alle, understreker Birgitte, og avslutter med kanskje noe av det viktigste man bør tenke på når man velger musikk.

Et viktig mål må være at opplevelsen av å være i musikken og å musisere er en viktig bidragsyter til at musikanter vil bli i ensemblet!

Spania, arr. Reid Gilje
https://notebutikken.no/spania-cb1-5-gilje.html

Above and Beyond, James Swearingen (Fra Barnhouse, Rising Band Series Grad 1,5)
https://barnhouse.com/product/024-4018-00/

 

Forrige
Forrige

Søndagsstykke med Andreas Hanson

Neste
Neste

Søndagsstykke med Kjersti Nilsen